Dåpsplanlegging !

Dåp 18.11.18

I November skal Naiia døpes, og jeg eeeelsker å planlegge til sånne store dager ! Invitasjoner er allerede i boks og de siste ble sendt ut igår

Vi har enda ikke fastsatt lokale for dåpsfesten men skal se på ett idag, spennende! Vi blir ca 30 stk så vi trenger ikke så stor plass men det er litt mange til å ha det hjemme i huset vårt. Har flere aktuellle steder men er veldig spent på det vi skal se på idag..

Kaker lager vi selv, jeg har aldri bakt dåpskake før men har tanker om hvordan jeg skal lage den, må nok øve litt på forhånd tenker jeg 🙂

Litt kaker og pynt jeg er inspirert av :

 

Baby form i silikon, kroneform til sukkerfondant ( for å lage krone på toppen av kaken) og bokstavformer er allerede innkjøpt ( ebay )

Dina laget en prøve av navnet til Naiia av noe fondant vi hadde liggende, blir fint på kaken 😉  :

 

 

 

Litt kjærestetid <3

Før Naiia kom til verden var jeg litt bekymret for at forholdet ikke skulle være som før etter fødselen, at det skulle være “oss før” og “oss etter” baby som var to vidt forskjellige ting, at kanskje all kjærligheten vi hadde skulle bli rettet i mot henne og at vi glemte hverandre pluss det å være kjærester. Er jo lett å drukne i våkennetter, amming og hverdagens kaos. At vi rett og slett skulle glemme å ta vare på oss.. Skal vi ta vare på familien innebærer det faktisk også å ta vare på oss som ett par, vi er jo faktisk grunnmuren i denne sammensatte bonusfamiien. Vi vil at barna skal oppleve å ha en mamma/ bonusmamma og pappa/ bonuspappa som elsker hverandre og at det skal ses, føles og spres  i hele den store familien vår. 

Derfor har vi vært litt bevisst på dette, og nå har vi hatt vår første lille kveld som bare kjærester,som Janne og Stein-Inge ikke mamma og pappa med alt det innebærer av gjøremål og bekymringer innimellom 😉 Riktignok bare ett par timer før vi lengtet etter Naiia´n vår igjen, hehe…  Uansett er det så viktig at vi gjør litt sånt for å pleie forholdet og kjenne litt på at vi fortsatt er kjærester <3 

Så da dro vi på kino å så “Skjelvet!” 

Så thumbs up for å ikke gå i småbarnsfella, og for litt egentid av og til 😉

Jeg er avhengig….

Reklame |

Ja…jeg er “avhengig” av noe så rart som vippeextentions,  det vil si avhengig på den måten at jeg ikke føler meg like bra uten. Jeg startet med det i 2014 og har siden det hatt vipper som jeg har fylt på ca 1 gang pr mnd. ( Med unntak av da jeg var gravid…da hadde jeg ikke sjans til å ligge flatt på ryggen som du må under behandlingen)

Jeg har brukt forskjellige vippeteknikkere igjennom årene, og de siste to gangene har jeg vært til Linda  på Lindy´s nails. Hun gjør både negler og vipper og er veldig flink! Fikk superfine 6D vipper, og jeg er utrolig fornøyd! iI tillegg holdt de seg fint til neste time! Lenge siden jeg har følt meg så fresh som jeg gjør nå etter ett vippefritt svangerskap:)

Jeg er så glad for at jeg har funnet en så flink dame i nærområdet som tar hånd om vippene mine, det er mye forskjellig av salonger der ute så vær obs på det om du tenker på vippeextensions. Mange er useriøse og utfører ikke behandlingen på riktig måte. Noe som kan få konsekvenser for helsen din rett og slett i form av infeksjoner, hevelser, kløe osv.. 

Når du først har fått vipper er det viktig å ta vare på de.

  • Gre de hver morgen med vippebørste slik at de ikke vikler seg inn i hverandre.
  • Føn vippene etter de er blitt våte ( etter du har dusjet f.eks)
  • Ikke bruk vanlig mascara på de, det inneholder stoff som løser opp limet og du mister vippene.. Du får kjøpt spesiell mascara du trygt kan bruke. Men jeg føler ikke jeg trenger det når jeg har extentions.
  • Ikke dusj, ta badstue, solarium eller børst/ gni hardt på vippene de første 24 timene etter de er satt på
  • Ikke bruk make-up fjerner med olje

Den største fordelen med vipper er å stå opp om morgenen og ikke være nødt til å sminke seg ( Jeg går ellers sjeldent ut uten ).  Man står opp med ett våkent blikk og det er nok med litt vann i ansiktet så er man “good to go” 🙂

Warning! Du blir lett avhengig 🙂

Tips! Barna spiser aldri så mye til middag som når de lager sin egen pizza ;)

Pizza a´la barna i bonusfamilien

 

I helgene bruker vi å ha litt ekstra god mat som vi gjerne spiser litt senere på dagen enn i hverdagene. Er litt kos å kjenne helgestemningen senke seg å kose seg med familien. Blir en litt annen fred i huset disse dagene. Iallefall er det det vi ønsker, skal sies det slettes ikke alltid lykkes med alle 5 barna i huset, men av og til skjer det og da er det magisk 😉 

Når det skjer er det som regel fordi barna koser seg og nyter maten og roen selv også. Og her er ett tips som får barna her i huset til å kose seg litt ekstra samtidig som de har bidratt med å lage sin egen middag, og følt mestring og stolthet når de ser det ferdige resultatet. 

De får lage sin egen pizza bakt med tynn bunn på pizzastein. Vi kjøper inn forskjellig topping slik at de selv kan ha på det de liker aller best.

Denne gangen hadde vi : – Pepperoni, Skinke, kjøttdeig, løk, mais, parmesan, revet cheddar / mozzarella, spekeskinke,  tomat og pizzasaus selvfølgelig 😉

Bunnen vi bruker til denne type italiensk pizzabunn er :

  • 25 g gjær
  • 3 dl vann
  • 1/2 dl olivenolje
  • 400 g hvetemel
  • 1 ts salt

Rør gjæren ut i lunkent vann, tilsett resten av ingrediensene og elt godt. Heves til dobbel størrelse,

Del opp i flere emner og kjevle tynt ut før du har på fyllet, og steker på 250 C i 8-10 min, gjerne på pizzastein for ekstra sprø bunn. Men det går fint å steke på vanlig plate også 🙂

Barna her i huset eeeelsker denne middagen, og spiser masse!! Stas med egenprodusert pizza 🙂

Kroppen etter fødsel..

Nå er det 6 uker siden Naiia kom til verden, og jeg kjenner overskuddet renner sakte men sikkert inn etterhvert som rutiner og den nye hverdagen sakte men sikkert finner sin plass. Det er så deilig nå når lillejenta vår har fått litt mer normal døgnrytme. Jeg tror vi er heldige som har en baby som sover 7-8 timer hver natt, selvsagt våkner hun 1-2 ganger og er sulten men sover igjen så fort magen er full igjen. Fantastisk! 

Så nå kjenner jeg litt på at jeg er motivert for å prøve å se litt på denne mammakroppen da. Hvordan få den tilbake i normal tilstand.. 

Jo, jeg har begynt nå med litt tyngre trilleturer, jammen er denne kroppen blitt tung iløpet av svangerskapet, både i antall kilo og i tap av ALL kondis jeg hadde på forhånd. Jøje meg det er tungt å røre seg. Jeg må jobbe litt for å holde motivasjonen oppe pga at det er sååå tungt rett og slett. Men sta som jeg er skal kiloene AV og kondisen OPP 🙂 Det har kommet på nesten 20 kg.. 10 kg har gått av til nå men da er jo baby, fostervann, morkake osv inkludert, siden jeg la på meg ca 5 kjærlighetskilo før graviditeten er målet å gå ned 15 kg.

Når man har vært gravid to ganger tidligere vet man heldigvis hva man kan forvente i det minste. Tror mange har urealistiske forventninger til hvordan kroppen skal se ut etter ett svangerskap. Det er ikke sånn at magen forvandles til sånn den var med en gang barnet er kommet ut desverre. Det tar fra naturens siden ca 12 uker for livmoren til å trekke seg sammen etter en fødsel, og mage kommer det for de fleste til å være en stund, ,men for hver dag som går blir den fastere og mer seg selv igjen heldigvis. Kroppen er ganske så fantastisk når man tenker over det.. Men en graviditet setter sine spor og heeelt seg selv er det ikke alltid kroppen blir. Men jeg tenker det er sporene etter man har satt ett nytt liv til verden man sitter igjen med, og det i seg selv er jo ett lite mirakel, og det skal jeg fint leve med. Denne gangen har jeg til og med ett arr som vitner om at jeg er mamma´n til Naiia <3 Til gjengjeld ga hun meg ingen strekkmerker da 🙂

Så for meg handler det om å bli lettere i kroppen rett og slett. Både fordi jeg føler meg bedre når jeg er litt lettere enn jeg er nå, og fordi kroppen min er sunnere og takler hverdagen bedre når den er i bedre form. 

Hvordan skal jeg nå målet? 

– Spise sunt, følge strongbody planen min som jeg har fra tidligere. Men spise normal middag sammen med familien.

– Spise godis og snacks KUN på lørdagskvelder i moderate mengder( haha!! I´m a sucker for sweets så den blir hard!! )

– Trille en skikkelig tur med litt puls 3 dager i uka og resterende dager trene litt styrke ( bortsett fra mage.. litt tidlig ift. keisersnittet ) Fikk fitbit aktivitetsklokke i bursdagsgave og det er noe som virker motiverende for meg når det kommer til trening. Jeg har som mål å gå 8000 skritt hver dag, og det merker jeg faktisk er litt mye når man går hjemme i mammaperm 😉

 

Uansett, her må man ta tiden til hjelp rett og slett… Og fokusere på at man har fått en frisk og fin jente , det er jammen det som er viktigst av alt <3